Husordensregler

For oss er det viktig at alle trives der hvor de bor, derfor har vi regler for å bevare et godt bomiljø. Disse har vi listet opp i noe vi kaller Husordensregler. Husordensreglene gjelder både innendørs og utendørs, og inkluderer punkter om lydnivå og hva du selv er ansvarlig for. Husordensreglene inngår som en del av leieavtalen.

Ytre orden

  1. Snørydding:
    1. Snørydding av felles uteareal: Leietaker skal besørge snørydding av eventuelle terrasser, verandaer og felles utearealer.
  2. Fellesrom: Dører til fellesrom må til enhver tid holdes lukket og låst av hensyn til innbrudd, tyveri og brannrisiko.
  3. Skader: Leietaker plikter å erstatte selvforskyldte skader.
  4. Renhold av fellesarealer: Leietaker er ansvarlig for å holde det rent i fellesarealer og trappeoppganger til enhver tid. Det anbefales ukentlig renhold. Ved manglende utført vask, kan utleier bestille utførelse av dette fra ekstern leverandør, for leiers regning.
  5. Kildesortering: Alt avfall skal sorteres og kastes i henhold til kommunens reglement.
  6. Eiendommer som har fellesvaskeri: Kan benyttes hverdager kl. 07–22 og helligdager kl. 10–22. Vaskeriet skal ryddes og rengjøres etter bruk.
  7. Personlige eiendeler: Gårdsplass, trappeoppgang, fellesrom og eventuelle balkonger skal ikke brukes til oppbevaring av personlige eiendeler som sportsutstyr, barnevogn, kasser, søppelposer o.l. Forsøpling av gårdsplass og fellesrom er forbudt.
  8. Røyking: Røyking utendørs skal skje på anviste plasser eller i god avstand fra inngangsparti, vinduer og bygningen.
  9. Grilling og mating av fugler: Grilling på balkong eller takterrasse er forbudt. Det er ikke tillatt å legge ut mat til fugler på balkonger eller terrasser.
  10. Antenner: Det er ikke tillatt å montere parabolantenne og/eller antenner utendørs på vegg, tak eller balkong.
  11. Reparasjon av vinduer: Leietaker er ansvarlig for reparasjon av knuste vinduer.
  12. Fjerning av ulovlige gjenstander: Utleier kan fakturere for fjerning av ulovlig montert parabol, søppel på veranda eller gjenstander i fellesarealer (sykler, barnevogn, møbler, søppel etc.).
  13. Hagearbeid: Leietaker er ansvarlig for klipping av gress, stell av hekk, vanning, og generell vedlikehold av hagen. Dette inkluderer jevnlig klipping av gresset, trimming av hekker og busker, og å holde området ryddig og fritt for søppel og ugress. Ved manglende vedlikehold av dette, kan utleier bestille utførelse av dette fra ekstern leverandør, for leiers regning.

Indre orden

  1. Støy: Det skal være ro i tidsrommet 22–07 alle dager.
    1. Husk å ta hensyn til naboene dine! Planlegger du en større samling mennesker i leiligheten eller annen form for støy etter kl. 22 skal resterende beboere varsles, med for eksempel nabovarsel i oppgang.
  2. Røyking: Røyking innendørs er strengt forbudt. Leietaker vil bli belastet for kostnader for å fjerne røyklukt og misfarging etter endt leieforhold.
  3. Lufteventiler: Det er ikke tillatt å tette lufteventiler i leiligheten.
  4. Dyrehold: Dyrehold er ikke tillatt.
  5. Vindusdekking: Vinduer skal kun dekkes av gardiner, persienner eller rullgardiner.
  6. Skader og merker: Leietaker er selv ansvarlig for skader på boligen. Det er også leietakers ansvar å vedlikeholde postkasse, der det finnes på eiendommen, samt nøkler til denne.
  7. Narkotika og straffbare handlinger: Ved bruk, salg eller oppbevaring av narkotiske stoffer eller annen straffbar oppførsel vil kontrakten heves med umiddelbar virkning.
  8. Lufting av tøy: Banking og lufting av tøy, møbler og lignende må kun foregå på gårdsplass eller annen plass anvist av utleier.
  9. Oppslag og endringer: Det er forbudt å anbringe plakater, male vinduer eller vegger, eller sette opp skilter og antenner uten skriftlig samtykke fra utleier.
  10. Vinduer: Felles oppgangsvinduer må ikke stå åpne om natten eller i dårlig vær.
  11. Tap av nøkler: Tap av nøkler skal meldes omgående. Leietaker bekoster nye nøkler, arbeid og eventuelt låsbytte.
  12. Oppheng: Spik, skurer og lignende i vegger, dører og karmer er ikke tillatt. Flatskjermer kan ikke monteres på vegg uten at utleier krever hullene sparklet og malt ved utflytting.
  13. Møbelknotter: Møbler som regelmessig flyttes må ha møbelknotter.
  14. Installasjoner: Installasjon av oppvaskmaskin/vaskemaskin krever tillatelse fra utleier og må gjøres av autorisert personell.
  15. Vedlikehold: Leietaker skal rense alle sluk i boligen minst to ganger per år.
  16. Lufting: Leietaker må sørge for regelmessig lufting av boligen. Alle ventiler må være åpne for å unngå fuktig og helsefarlig inneklima.
  17. Tørking av tøy: Tørking skal kun skje på bad eller vaskerom med mekanisk avtrekk.
  18. Snørydding på balkong/veranda: Leietaker plikter å fjerne snø og is fra egen balkong/veranda. Manglende fjerning kan føre til erstatningsansvar for skader.
  19. Fare for frost: Boligen skal holdes oppvarmet når det er fare for frost. Leietaker plikter å erstatte selvforskyldte skader.

Erstatning

  • Leietaker blir erstatningspliktig for enhver skade som oppstår som følge av overtredelse av husordensreglene eller annen mangel på aktsomhet.
  • Leietaker plikter å erstatte selvforskyldte skader, og skade som skyldes medlemmer av husstanden eller andre som leietaker har gitt adgang til boligen.
  • Eventuelle kostnader som utleier pådrar seg grunnet leietakers forsømmelse vil bli pålagt leietaker.
  • Kostnader for skader som skyldes tette sluk, manglende vedlikehold av ventilasjon eller annen forsømmelse fra leietakers side vil bli belastet leietaker.
  • Utleier kan kreve erstatning for manglende renhold som resulterer i skade eller behov for profesjonell rengjøring.
  • Utleier kan kreve erstatning for skader på bygningsdeler og installasjoner som følge av uforsvarlig bruk eller mislighold fra leietakers side.
  • Leietaker er også ansvarlig for at reglene blir overholdt i husstanden, og av andre personer som leietaker har gitt adgang til eiendommen.

Utflytting og tilbakelevering

  1. Utflytningsdato: Utflytningsdatoen er siste frist for å ha dette i orden, det er ikke mulig å komme tilbake etter denne datoen dersom ikke det er avtalt.
  2. Rengjøring: Leiligheten skal tilbakeleveres i rengjort stand. Dette inkluderer grundig rengjøring av alle rom, inkludert kjøkken, bad, og fellesarealer.
  3. Avtining av fryser: Leietaker er ansvarlig for å avrime og rengjøre fryseren før utflytting.
  4. Inventar og utstyr: Leietaker skal sørge for at alt inventar og utstyr som tilhører utleier er i samme stand som ved innflytting, med unntak av normal slitasje.
  5. Reparasjoner: Alle skader som leietaker er ansvarlig for, skal være reparert før utflytting. Dette inkluderer reparasjon av eventuelle hull i vegger, ødelagte møbler og utstyr, og andre skader.
  6. Nøkler: Alle nøkler, inkludert nøkler til postkasse og fellesarealer, skal tilbakeleveres til utleier ved utflytting. Tap av nøkler vil medføre kostnad for leietaker.
  7. Bortkjøring av eiendeler: Alle personlige eiendeler skal være fjernet fra leiligheten og fellesarealer ved utflytting. Leietaker er ansvarlig for bortkjøring av søppel og uønskede eiendeler.
  8. Adresseendring: Leietaker skal melde adresseendring til Posten og andre relevante.
  9. Avslutning av abonnementer: Leietaker er ansvarlig for å avslutte abonnementer.
  10. Erstatning for manglende vedlikehold: Leietaker er ansvarlig for at leiligheten tilbakeleveres i forskriftsmessig stand. Hvis leiligheten ikke tilbakeleveres i henhold til avtale, skal utleier pålegge leietaker kostnader for nødvendig rengjøring, bortkjøring av eiendeler, utskifting av nøkler og eventuelle reparasjoner.